Sveriges Radio

Designsystem

Projektet

Våren 2017 ville vi sätta upp ett design system i syfte att utvärdera det som arbetssätt. Vi hade fler som jobbade med samma produkter och det behövdes ett system för att upplevelsen inte skulle börja spreta.

Min Roll

Jag ledde arbetsguppen som bestod av mig, 2 andra UX-are och en AD Vi tog även in andra kompetenser under workshops och sprinter. Jag planerade arbetet, höll i workshops och arbetsmöten.

Omvärldsbevakning

Vi började arbetet med att analyserade designsystem som andra företag gjort tillgängliga samt intervjuade branschkollegor som gjort liknande projekt. Vi tittade på vad vi redan hade internt i form av style guides och tidigare försök att systematisera UI.

Workshops kring nuläge & problembild

Största utmaningen var att resultatet skulle användas och då behövde det vi tog fram vara anpassat till Sveriges radios behov. För att få en bild av behoven höll vi workshops med produktteamen. Förbättringsområdena som kom fram var:

Prioritera och problemlösa i arbetsgruppen

Antingen skulle vi göra något som var anpassat till alla, vilket skulle resultera i ett mer utvattnat resultat. Eller göra något mer konkret riktat till apparna, där behovet vara störst, vilket var vägen jag beslutade.

Tre byggstenar i designsystemet vi tog fram:

1. Skapa återanvändbara komponenter.

2. Dokumentation och principer

Vi dokumenterade våra komponenter och började etablera principer för exempelvis tidsangivelser, färger och datumformat.

3. Gemensam rutin och arbetsflöde

Vi införde versionshantering av designsystemets filer i Abstract. Det skapade ordning och ett ställe att se pågående arbeten. Man kunde även se skisser utan krav på Sketch. Vi tog även fram riktlinjer för filnamn och arbetsflöden i Abstract.

Validering och förankring

Vi höll en sprint med alla team där vi visade, förklarade och testade designsystemet och det nya arbetssättet. Deltagare var överlag positiva och de önskade att ha mer saker systematiserade.

Resultat