Sveriges Radio

Ta fram Top task

att mäta UX

Projektet

Top task är metod i vilket man identifiera de för användarna 10 mest relevanta uppgifterna för en webbsida eller applikation. Att ta fram och ha koll på sina top task hjälper till vid bl.a. prioriteringar. Jag skulle säga att det handlar lika mycket om vad som inte är en ”top task”. Toptask är också en bra metodik för att jobba med navigation och innehållsstruktur.

Min Roll

Våren 2021 ledde jag ett initiativ att ta fram Top Task för Sveriges Radios digitala produkter. Projektet var dels en pusselbit i att förstå och kartlägga våra användare men för oss handlade Top Task även om att göra UX arbetet mätbart. När vi hade identifierat och enats om våra top tasks, kunde vi gå vidare till nästa steg: att etablera en regelbunden mätning av dessa. Nedan kommer jag att kort beskriva metoden och aktiviteterna under fas 1 av detta projekt, men jag kommer inte att dela detaljerad data eller resultat.

Jag följde Gerry McGovern upplägg när arbetet planerades. Förenklat såg planen ut så här:

Fas 1 - Identifiera Top Task

  1. Sammanställning av samtliga uppgifter som de digitala produkterna ska klara av
  2. Identifikation av de 10 mest betydelsefulla uppgifterna genom interna och användarundersökningar.
  3. Analysera svaren och ta fram förslag på Top Task
  4. Fastställ och sprid resultatet

Fas 2 - Mäta Top Task

  1. Användartesta top tasks och få fram nuläge.
  2. Sätta upp återkommande testning av top task för att mäta förändring över tid.

Som med det mesta var nyckeln till framgång och förankring här att engagera så många som möjligt praktiskt i arbetet. Jag skapade en övergripande plan och var ansvarig för att samla in data från externa användare, medan en av mina UX-kollegor ansvarade för insamlingen av intern data. Vi drev var våra ansvarsområden och höll regelbundna arbetsmöten, workshops och avstämningar med kollegor och produktledning.

Lista allt produkten gör

Vi började arbetet inom UX-teamet, där vi initialt försökte samla alla uppgifter som de digitala produkterna utförde. Det resulterade i en lång lista som sedan gicks igenom och itererades i produktledningen. Resten av organisationen gavs möjlighet att ge återkoppling via enkäter tills vi kände oss säkra på att vi täckt alla aspekter.

Min UX-kollega och jag samarbetade nära i detta steg, och utmaningen låg i att hitta tydliga och enkla formuleringar samt rätt "nivå" för att beskriva uppgifterna. Det är nämligen avgörande för att senare kunna få meningsfulla insikter.

Vilka är de 10 viktigaste uppgifterna?

Jag samarbetet sedan med Novus, den upphandlade parten, för att få återkoppling från ca 2000 användare vad de ansåg vara de viktigaste uppgifterna av de ca 100 på listan. Vi jobbade tätt ihop och fortsatte itereade kring frågeställningar, formuleringar och enkättupplägg.

Min kollega anpassade samtidigt enkäten för internt bruk och satte upp den i det egna enkätsystem. Den interna enkäten skickades ut i flera omgångar till organisationen för att få en bred bas av svarade även internt.

Analysera och sprida

Efter att Novus presenterat en analys av externa svar, jämförde vi det med de interna svaren och upptäckte betydande skillnader, särskilt kring vissa uppgifter. Det var både insiktsfullt och utmanande. Vi bearbetade data gemensamt inom UX-teamet och presenterade sedan ett förslag på 10 top tasks som vi diskuterade med produktledningen.

Avslutningsvis skapade vi en presentation där vi kort förklarade metoden och syftet med att ta fram top tasks. Vi gick igenom resultaten, insikterna och våra top tasks och tiny tasks. Presentationen hölls i olika forum och genererade både aha-upplevelser och idéer för framtida produktutveckling.

Nästa steg

Nu när vi har definierat våra top tasks ligger det i backlogen att regelbundet genomföra användartester med mätning av dessa. Syftet är att följa upp om de förbättringar vi kontinuerligt implementerar leder till att dessa top tasks blir snabbare att lösa.