Sveriges Radio

Förbättrad navigation i Sveriges radios appar

Projektet

Ett av mina första projekt var att se över meny och struktur i IOS- och Androidapparna. När jag började hade antalet personer som jobbade i apparna gradvis ökat. I och med det växte även innehållet. En elegant platt informationsstruktur hade blivit mer komplex med korslänkar och djupa strukturer. Problemet var att en hamburgermeny inte fungerade längre.

Menyns placering, i övre vänstra hörnet, krockade i iOS med backaknappen. Det gjorde att menyn bara fanns tillgänglig på startsidorna. Effekten blev att användarna fastnade i stuprör. Hamburgermenyn var dessutom dålig på att visa upp appens innehåll.

Min Roll

I min roll som UX-designer ledde jag designprocessen i teamet, höll i workshops och utförde användartester. Jag samarbetade med en AD vid framtagning hi-fidelity design.

Workshop kring målbild

Jag började med att hålla en workshop i teamet kring målbilden för den nya menyn. Högst rankat blev:

Jag, analytikern, AD och PO tog fram en effektkarta och satte upp KPI:er.

Design Studio

För att samla hypoteser höll jag en design studio med deltagare från både mitt och andra team. Målet var att utforska lösningar men även intern förankring. Moment i workshopen var:

Mot slutet av workshoppen hade vi nått konsensus kring en inriktning med navigering i nederkant med olika vägval att utforska vidare.

Ny informationsstruktur och terminologi

Vissa i teamet var initialt osäkra på om navigation i skärmens nederkant skulle fungera i android. Vi enades om hypotesen att detta blivit en generellt vedertagen lösning även i android och jag såg till att validera detta under processen.

För att få ner elva ingångar till fyra, vilket är rekommendationen för menyer i nederkant, tittade jag på design studions resultat samt besöksstatisktik för alla ingångar. Detta för att förstå vilka som borde ligga högt upp i strukturen. Vissa sidor slogs ihop medans andra flyttades.

Testa och iterera

Card sorting & Ikontest

Jag utförde sorteringsövningar där testdeltagare fick organisera innehåll under föreslagna sektioner. Detta för att säkerställa att den nya informationsstrukturen var logisk. Jag genomförde även ikontester med deltagarna.

Prototyper och användbarhetstester

Jag och AD:n tog fram klickbara prototyper i Principal.

Jag genomförde användartester på prototyperna och produktions apparna på 20 deltagare och jämförde sedan resultaten.

Saker vi lärde oss under testfasen:

Slutgiltigt förslag

Betaversion

Vi började med att släppa den nya menyn till våra betagrupper. Under betatesterna följde jag upp upplevelsen med enkäter.

Betatestarna kunde även höra av sig med återkoppling direkt via appen. Jag svarade jag på frågor och förslag från testdeltagare.

Resultat